2012-05-10

Inbyggd klocka

Vaknar upp av Tom, när han somnat om kan inte jag somna. Hör så mycket fågelkvitter. Vackert! Tänk vilken fantastisk väckarklocka Gud har skapat. Den är inte stressande, inte hög men ihärdig. Om man inte är van eller sover hårt går det en förbi.

Hur vet fåglarna att de ska vakna upp och sjungandes börja arbeta då (vilken attityd de har till sin dag och sitt arbete)?

De måste, såväl som vi ha en urklocka inom sig. Men vi människor lyssnar inte längre på kroppens cykler. Vi har för länge sedan låtit tv, FB och andra ting styra och låta högre än kroppens egna signaler.

Visste ni att kroppens funktioner till mkt är beroende av cykler, allt från cellförnyelse till sömnens cykler. Under en dag är vi i behov av vila ca var 120:e minut, om vi känner efter sköter kroppen denna vila av sig självt genom att den går ner i varv och läker inifrån, som när man kör bil och helt plötsligt inte vet hur man kom fram. Man går ner på sparlåga en stund för att sedan kunna verka med full kraft. Om man ignorerar dessa signaler tillräckligt många gånger så blir kroppen stressad och slutar fungera optimalt.

Allt detta vet jag, varför kan jag inte följa det då? Jag glömmer bort det och påminns inte heller av världens sätt att leva och fungera, där allt och alla ska vara tillgängliga till ännu högre hastighet hela tiden.

Men fåglarna påminner mig.

1 kommentar:

  1. Jag känner så väl igen dina tankar... Det är tur att det finns de som vet bättre och inte fastnar i samma ekorrhjul som vi! Kram.

    SvaraRadera